Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

tisdag 2 november 2010

BVC-besök och mosterfika

Idag har vi varit på BVC, Nils vägde 6900 gram och var 60 cm lång. Han ligger fortfarande en kurva över normalkurvan på vikten och en under på längden. En tjock kort kille alltså =). Kändes bra att han hade gått upp i vikt så pass bra  trots att jag börjat äta mjölk och då han haft så dålig aptit den senaste tiden. BVC-sköterskan pratade även lite om annan mat. När Nils blir fyra månader kan jag börja ge honom lite riktig mat. Vi ska börja med gröt. Ska bli jättekul att se om han gillar det. Det är jag ganska övertygad att han kommer att göra. Han är ju så glupsk. Precis som sin mor och far.

Efter BVC-besöket åt vi lunch och fikade med alla Nils mostrar och Christian. Nils skötte sig exemplariskt och satt mest och gullade hela tiden. Efteråt var han helt slut och somnade i vagnen. Jag fick väcka honom vid sextiden så att han inte skulle vara uppe för länge på kvällen sen.

Vi försöker att få honom att somna runt åtta. Läggningsrutinen består av byte till pyjamas, eventuellt ett bad och nedvarvning (d.v.s. mest att vi inte leker för hysteriskt med honom utan sjunger eller har honom i Baby Björnen.) Vid åtta får han mat och då brukar han somna ganska snart efter det, Idag somande han halv nio. Vet inte hur mycket av nattningsrutinen som är för mamma och hur mycket som är för Nils men huvudsaken är ju att det funkar.

Jag lägger in korten från fikan imorgon. Jag kan inte lägga in kort med vår hemmadator, G brukar ta med sig sin jobbdator hem men nu är han på fotboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar