Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

söndag 7 november 2010

Nils 4 månader

Idag blir Nils fyra månader. Det känns som det är både kort och lång tid på samma gång. Det känns som han varit hos mig för evigt. Han är en så självklar del av vårt liv. Men jag vet inte riktigt vad jag gjort av min tid de här fyra månaderna. Fast det vet jag visst. Matat, bytt, gått på promenader, lekt o.s.v.

Nils har firat sin födelsedag genom att vara uppe riktigt mycket. Först sov han dåligt på natten och ville ha nappen flera gånger. Vid tvåtiden tog jag upp honom i vår säng eftersom han sov så oroligt.  Men jag stoppade ned honom i hans egen säng igen efter att han somnat eftersom vi druckit lite vin och då kändes det inte bra att sova med honom. Klockan 5.20 tyckte Nils att det var lagom att gå upp. G tog över honom klockan sex och jag gick och la mig igen. Nils somnade igen klockan tio men då sov han inte ens en timme. Efter det var han vaken till ettiden då vi gick ut på en promenad så han skulle få sova lite. Då sov han några timmar men när han kom hem vaknade han igen. Han har varit på sitt allra soligaste humör hela dagen så det är inte så jobbigt att ha hand om honom men han behöver ju sova! Han somnade för natten kl. 20.00 och förhoppningsvis sover han bättre inatt.

Nils har även firat sin födelsedag genom att äta gröt för första gången. Det blev en sked köpegröt från Nestlé eftersom det var den enda mjölkfria gröten som man får äta från fyra månader som jag kunde hitta. När jag blir lite mer varm i kläderna tänker jag att jag ska göra egen gröt men vi får väl se hur det går med den saken. Jag har haft höga ambitioner tidigare under mammaledigheten. Nils verkade tycka om gröten, precis som jag trodde han skulle. Han grinade inte illa utan verkade gilla smaken och hade nog gärna ätit mer om han fått. Jag har läst att bebisar som spyr mycket slutar med det när det får riktig mat. Det är inget vi märkt av hittills men han har ju bara fått en sked. Jag har stora förhoppningar med detta. Man har verkligen sänkt sin ribba för vad man anser är smutsigt och äckligt sen man fick barn.

Nils käkar gröt. Fast egentligen vill han gå till Subway. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar