Välkommen till min mammablogg. Folk som inte har barn gör sig förmodligen inte besvär.

Jag är 30 år och mamma till Nils. Min blogg har föregåtts av en hel del funderingar kring det lämpliga i att hänga ut sitt liv och sitt barn på Internet. I takt med mitt eget nyvunna intresse av att läsa om vad andra mammor gör har dock lusten att skriva om mina händelserika dagar som mor tagit överhanden. Bloggen handlar om mitt liv tillsammans med min man G och vår fina unge Nils som föddes den 7/7 2010. Vi bor i en lägenhet i Göteborg men har precis köpt ett hus en bit härifrån.

lördag 13 november 2010

Trött som attan

Idag är jag jättetrött. Nils hade ont i magen inatt, tror jag. Han bajsade iaf fyra gånger och var oroligare än nånsin. Visserligen är Nils en liten bajsmaskin men så mycket har han inte producerat på natten sen han var riktigt liten. Jag är lite rädd att det är gröten som gör att han har ont i magen. Jag gav honom lite mer än tidigare igår, ungefär tre teskedar. Samtidigt har jag svårt att se vad han skulle kunna reagera mot i gröten. Den är ju både mjölk- och glutenfri. (Har inte lyckats hitta någon gröt med gluten i ännu.) Det kan ju vara så att hans mage bara är ovan vid riktig mat. Jag gav honom lite mindre gröt idag iaf så får vi se hur det blir ikväll och inatt.

Jag tycker faktiskt att det är lite svårt med maten i och med att han kanske är mjölkallergisk. Det känns inte som man vågar ta ut svängarna lika mycket då som man gjort annars. Jag har ju blivit rekommenderad att gå en kurs för mjölkallergiker som hålls på barnmottagningen varje måndag kl. 15 men så länge det bara gällde för mig att undvika mjölkprodukter så såg jag ingen anledning att gå. Det var ju bara att läsa på innehållsförteckningarna och i övrigt äta som vanligt. De vill dessutom att man kommer utan barn till kursen och då ligger den ju extremt olämpligt tidsmässigt. Men nu när man både ska se till att han får i sig vissa näringsämnen (järn och gluten) och samtidigt undvika mjölk känns det svårare. Kanske att jag ska försöka gå kursen någon måndag snart. 

Idag har vi ätit frukostbuffé på Tintin. Nils uppförde sig exemplariskt och sov i vagnen.

Fastkilad på sidan, stackarn!
Efter det var vi på Ted Bernads. G köpte ett par brallor och en kofta. Jag var inte ens uppe på damavdelningen. Under graviditeten försvann allt tidigare intresse för kläder till förmån för mitt nya intresse inredning. Det kändes lättare att få vår lägenhet fin än att få mig det så Elle och Damernas byttes mot Lantliv och Mama. Det är fortfarande inte kul att handla kläder eftersom kläderna måste gå att kombinera med amning. Dessutom inbillar jag mig fortfarande att jag ska gå ned massa i vikt och då känns det onödigt att köpa kläder för den här mellanperioden.

På vägen till klädaffären var vi inne i en lampaffär. Nils är ju en riktig lampfetischist så vi tänkte att han skulle bli helt galet glad. Den mest hysteriska glädjen lät dock vänta på sig. Men han var ganska förvånad iaf =).

OMG!!

1 kommentar:

  1. Förstår att det är jättesvårt med mat till Nils! Hoppas du kan ordna barnvakt så att du kan gå på kursen och få lite tips.

    Hemmagjord gröt, typ havregryn, borde väl funka till Nils?

    SvaraRadera